Wizyta w partnerskiej szkole Základná škola s materskou školou w Slatina nad Bebravou na Słowacji.
W dniach 2–6 czerwca 2025 r. uczniowie szkół z gminy Górno wzięli udział w międzynarodowej mobilności edukacyjnej w ramach programu Erasmus+ w partnerskiej szkole Základná škola s materskou školou w Slatina nad Bebravou na Słowacji.
Celem wizyty było rozwijanie kompetencji językowych, cyfrowych i społecznych, poznanie systemów edukacyjnych obu krajów, a także wspólna praca nad projektami o tematyce biomimetycznej oraz ekologicznej.
Pierwszy dzień wizyty rozpoczął się od uroczystego powitania polskiej delegacji – witano nas tradycyjnie po słowacku - Chlebem i solą. Następnie odbyła się prezentacja słowackiej szkoły, jej misji i działalności. Uczniowie i nauczyciele mieli okazję obejrzeć budynek placówki, uczestniczyć w prezentacjach przygotowanych przez gospodarzy oraz przedstawić swoją szkołę i region świętokrzyski. Szczegółowo omówiono program mobilności, a następnie utworzono polsko-słowackie grupy projektowe. Dzień zakończył się wspólnym zwiedzaniem Slatiny nad Bebravou, co pozwoliło uczniom lepiej poznać lokalną kulturę i język.
Drugiego dnia uczestnicy zgłębiali różnice i podobieństwa między systemami edukacyjnymi Polski i Słowacji. W międzynarodowych zespołach przygotowali i zaprezentowali w języku angielskim materiały promujące swoje kraje i regiony. Publiczne wystąpienia oraz interaktywne quizy pozwoliły na doskonalenie umiejętności językowych i komunikacyjnych. Popołudniowa wizyta na zamku w Trenczynie była wspaniałą okazją do zanurzenia się w historii i kulturze Słowacji.
Środa i czwartek upłynęły pod znakiem współpracy nad projektami z zakresu biomimikry – dziedziny łączącej przyrodę z nowoczesnymi technologiami. Zajęcia odbywały się zarówno w klasie, jak i w terenie wokół Slatiny. Uczniowie poznali zasady projektowania inspirowanego naturą, wykorzystywali nowoczesne technologie do dokumentowania swoich prac oraz dzielili się doświadczeniami na temat edukacji ekologicznej. W ramach zajęć kulturowych zorganizowano pieszą wyprawę na wzgórze Inovec oraz wycieczkę do Bratysławy, gdzie uczniowie podziwiali zabytki stolicy Słowacji.
Ostatni dzień był symbolicznym podsumowaniem wspólnie spędzonego tygodnia. Uczniowie zaprezentowali efekty swojej pracy projektowej w formie multimedialnych prezentacji oraz wzięli udział w Międzynarodowym Dniu Sportu. Rozgrywki sportowe dostarczyły wielu emocji i umocniły relacje między uczniami. Na zakończenie mobilności odbyła się oficjalna ceremonia wręczenia certyfikatów Erasmus+, po której uczestnicy udali się do Wiednia na zwiedzanie stolicy Austrii.
Uczniowie znacząco poszerzyli swoją wiedzę z zakresu ekologii, biomimikry, systemów edukacyjnych oraz kultury krajów partnerskich. Rozwinęli kompetencje językowe (szczególnie w zakresie języka angielskiego), umiejętności pracy zespołowej w środowisku międzynarodowym oraz zdolności prezentacyjne i cyfrowe. Wspólna praca, aktywności w terenie i wycieczki kulturowe umożliwiły młodzieży nawiązanie trwałych przyjaźni oraz pogłębienie wzajemnego zrozumienia i szacunku między narodami.
Pobyt w Słowacji był wyjątkowym doświadczeniem, które z pewnością na długo pozostanie w pamięci wszystkich uczestników.
Mobilność uczniów została sfinansowana przez UE w ramach Programu Erasmus+ projekt nr 2024-1-PL01-KA121-SCH-000205836 (akredytacja nr 2021-1-PL01-KA120-SCH-000043688).
„Efektywne wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji (AI) w edukacji” – udział nauczycieli z gminy Górno w kursie w Stambule w ramach programu Erasmus+ (26–30 maja 2025)
W dniach 26–30 maja 2025 roku nauczyciele z gminy Górno wzięli udział w międzynarodowym kursie szkoleniowym pt. „Efektywne wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji (AI) w edukacji”, który odbył się w Stambule (Turcja) w ramach programu Erasmus+. Kurs zgromadził pedagogów z różnych państw europejskich i koncentrował się na zdobywaniu nowoczesnych kompetencji cyfrowych i dydaktycznych z zakresu zastosowania sztucznej inteligencji w edukacji.
Rozwijanie kompetencji przyszłości
Podczas intensywnego pięciodniowego szkolenia nauczyciele zdobyli wiedzę oraz praktyczne umiejętności w zakresie wykorzystania narzędzi AI w procesie nauczania, tworzenia materiałów edukacyjnych oraz wspierania kreatywności i krytycznego myślenia uczniów.
Kurs obejmował szereg warsztatów i ćwiczeń praktycznych z takimi aplikacjami i platformami jak:
- ·Claude AI, HeyGen, Gamma, Leonardo AI, ElevenLabs, Suno AI– do tworzenia tekstów, grafiki, multimediów i filmów edukacyjnych,
- ·Quizziz, Twee, Pickers, Magic School, Voscreen– do nauki opartej na grach i quizach wspieranych przez AI,
- ·Microsoft Copilot– do efektywnego planowania lekcji i prezentacji,
- ·ChatGPT, PowerPoint Speaker Coach, Perplexity, Yippity, Grammarly– jako narzędzia wspierające naukę języków obcych i doskonalenie umiejętności językowych,
- ·Canva– do tworzenia wizualnych materiałów dydaktycznych (plakaty, kolaże, logo).
Szczególny nacisk położono na praktyczne zastosowanie poznanych technologii w pracy nauczyciela oraz etyczne aspekty korzystania z treści generowanych przez sztuczną inteligencję. Uczestnicy wzięli udział w dyskusjach i debatach oraz przygotowali wspólne prezentacje podsumowujące efekty szkolenia.
Szkoleniu towarzyszył również bogaty program językowo-kulturowy, który pozwolił uczestnikom lepiej poznać historię, tradycję i atmosferę Stambułu – miasta na styku Europy i Azji. W ramach popołudniowych zajęć zorganizowano:
- ·zwiedzanie Meczetu Taksim, Wieży Galata, Błękitnego Meczetu, Hagii Sophii, Pałacu Topkapi, Cysterny Bazyliki i Meczetu Sulejmana Wspaniałego,
- ·spacer po słynnej ulicy İstiklal i zakupy na Wielkim Bazarze oraz Bazarze Przypraw,
- ·rejs po cieśninie Bosfor – umożliwiający podziwianie panoramy miasta z perspektywy wody,
- ·wizytę w Muzeum Adama Mickiewicza – łączącą elementy polskiej historii z kulturą turecką.
Międzynarodowa wymiana doświadczeń, wspólna praca w grupach oraz udział w prezentacjach kulturowych i kulinarnych innych krajów uczestniczących w kursie, znacząco przyczyniły się do poszerzenia horyzontów uczestników, zarówno zawodowych, jak i osobistych.
Udział w kursie pozwolił nauczycielom z gminy Górno:
- ·zdobyć aktualną wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii edukacyjnych,
- ·poznać i przetestować narzędzia AI wspomagające nauczanie różnych przedmiotów,
- ·nabyć kompetencje w zakresie etycznego i odpowiedzialnego wykorzystania sztucznej inteligencji w klasie,
- ·rozwinąć umiejętności językowe, interkulturowe oraz prezentacyjne,
- ·nawiązać kontakty z nauczycielami z innych krajów i wymienić się dobrymi praktykami.
Pobyt w Stambule był nie tylko inspirującym doświadczeniem zawodowym, ale również okazją do poznania jednej z najpiękniejszych metropolii świata – jej zabytków, kultury i atmosfery. Zdobyta wiedza i umiejętności z pewnością znajdą zastosowanie w pracy dydaktycznej i będą promowane wśród innych nauczycieli w gminie Górno.
Szkolenie nauczycieli zostało sfinansowane przez UE w ramach Programu Erasmus+ projekt nr 2024-1-PL01-KA121-SCH-000205836 (akredytacja nr 2021-1-PL01-KA120-SCH - 000043688).
Harmonogram zajęć
Program Erasmus+ WARSZTATY JĘZYKOWE Z NATIVE SPEAKERAMI – przygotowanie do wizyty studyjnej na Słowacji
19 maja 2025 r. w Szkole Podstawowej w Woli Jachowej odbyły się wyjątkowe warsztaty językowe prowadzone przez native speakerów z Irlandii: Ruairi Clarke’a oraz Gareth’a McKinney’a - dyrektora zarządzającego szkoły językowej Gareth’s School z Kielc.
W zajęciach uczestniczyło 16 uczniów z Gminy Górno, którzy w ramach programu Erasmus+ już w czerwcu wezmą udział w wizycie studyjnej w partnerskiej szkole na Słowacji. Celem warsztatów było intensywne rozwijanie umiejętności komunikacji w języku angielskim oraz przygotowanie uczniów do wyjazdu zagranicznego, podczas którego będą reprezentować naszą gminę. Zajęcia koncentrowały się przede wszystkim na praktycznym użyciu języka w codziennych sytuacjach, rozwijaniu płynności wypowiedzi, poszerzaniu słownictwa oraz budowaniu pewności siebie w kontaktach międzynarodowych.
Ogromną wartością dodaną warsztatów była możliwość pracy z native speakerami – dzięki temu uczniowie mogli osłuchać się z naturalnym akcentem, poznać autentyczne zwroty i idiomy, a także dowiedzieć się więcej o kulturze i zwyczajach Irlandii. Takie bezpośrednie spotkania to doskonała okazja do przełamywania barier językowych oraz motywacja do dalszej nauki. Warsztaty przebiegały w przyjaznej i dynamicznej atmosferze, a uczestnicy aktywnie brali udział w grach językowych, dyskusjach oraz ćwiczeniach zespołowych. To doświadczenie z pewnością zaprocentuje podczas zbliżającej się wizyty na Słowacji, a zdobyte umiejętności będą procentować także w przyszłości. Serdecznie dziękujemy prowadzącym za zaangażowanie i inspirujące zajęcia, a uczniom gratuujemy aktywnego udziału i życzymy powodzenia w trakcie czerwcowej podróży z Erasmusem!
Warsztaty zostały sfinansowane przez UE w ramach Programu Erasmus+ projekt nr 2024-1-PL01-KA121-SCH-000205836 (akredytacja nr 2021-1-PL01-KA120-SCH-000043688).
Procedury funkcjonowania świetlicy szkolnej
PROCEDURY FUNKCJONOWANIA ŚWIETLICY SZKOLNEJ W WARUNKACH PANUJĄCEJ EPIDEMII SARS COV-19
Obowiązuje od 1 września 2020r. do odwołania.
Procedurę wprowadza się z dniem 1 września 2020 r. celem zapewnienia bezpieczeństwa uczniom podczas pobytu w świetlicy szkolnej w Szkole Podstawowej im. ks. Jerzego Popiełuszki w Krajnie
- Szkoła organizuje zajęcia świetlicowe dla uczniów, których rodzice zgłosili potrzebę korzystania ze świetlicy szkolnej.
- W sali umieszcza się środki do dezynfekcji rąk.
- Dzieci przebywające w sali są zobowiązane każdorazowo po wejściu do sali do dezynfekcji rąk pod nadzorem nauczyciela świetlicy.
- Podczas przebywania w sali zobowiązuje się dzieci do zachowania dystansu. Przy zmniejszaniu odległości obowiązuje zasłanianie nosa i ust.
- Świetlicę należy wietrzyć:
- codziennie rano, przed przyjściem dzieci,
- nie rzadziej niż co godzinę, w trakcie przebywania dzieci w świetlicy,
- za każdym razem po przeprowadzeniu dezynfekcji świetlicy.
- Uczniowie, korzystający ze świetlicy szkolnej zobowiązani są do noszenia własnych przyborów szkolnych, bez możliwości pożyczania i wymieniania się nimi.
- Dzieci mogą korzystać z zabawek, gier i innych elementów wyposażenia świetlicy, które można zdezynfekować.
- Uczniowie na początku roku szkolnego są informowani przez nauczyciela świetlicy o zasadach przebywania w świetlicy szkolnej.