Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Our school

  • EDUCATION BY CREATION

O szkole

Szkoła Podstawowa w Krajnie powstała po I wojnie światowej około 1919 roku. W październiku 1934 roku na zebraniu ogólnym mieszkańcy podjęli decyzję o budowie szkoły i w 1935 roku zaczęli zwozić kamień z kopalni ″Józefka″. Prace te przerwano z powodu wybuchu II wojny światowej. 28 sierpnia 1948 roku mieszkańcy Krajna przystąpili do budowy szkoły.  1 marca 1950 roku budowa została ukończona. W 1959 roku wystosowano pismo do władz oświatowych z prośbą o budowę nowej szkoły, ponieważ w dotychczasowym baraku warunki do nauki nie były najlepsze. 25 paźdzernika 1986 roku nastąpiło wmurowanie aktu erekcyjnego pod budowę nowej szkoły. 19 października 1989 roku odbyła się uroczysyość otwarcia nowej szkoły podstawowej. 07 października 1995 roku dokonano otwarcia sali gimnastycznej. W roku 2007 dobudowano do budynku szkoły podstawowej gimnazjum. W roku 2017 parter i pierwsze piętro budynku gimnazjum dostosowano do potrzeb punktu przedszkolnego i oddziałów przedszkolnych.

 

Sprawozdanie z programu wychowawczo-profilaktycznego

w roku szkolnym 2017/2018

Szkoła Podstawowa w Krajnie

 

Opracowanie Programu wychowawczo-profilaktycznego w oparciu o wyniki pogłębionych analiz potrzeb i kłopotów wychowawczych zgłaszanych przez rodziców oraz nauczycieli, problemów wynikających z wieku dorastania, z uwzględnieniem zagrożeń środowiskowych, zagrożeń od substancji psychoaktywnych, przemocą, narkomanią oraz innymi zagrożeniami cywilizacyjnymi oraz w oparciu o wyniki diagnozy czynników chroniących i czynników ryzyka ich wystąpienia.

Rodzaje diagnoz i badań przeprowadzonych w szkole, na bazie których Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany.

Zespół ds. profilaktyki wspólnie z nauczycielami, rodzicami i uczniami opracował Program Wychowawczo-Profilaktyczny, który zgodnie z obecnymi przepisami jest jednym dokumentem, określającym działania nauczycieli i szkoły na rzecz wspomagania rodziców w wychowaniu ich dzieci oraz wspierających uczniów na rzecz własnego osobowościowego rozwoju.

W tym celu:

  • W roku szkolnym 2017/2018 przeprowadzono badanie wśród uczniów, nauczycieli i rodziców w celu powzięcia informacji o stopniu znajomości i przestrzegania norm społecznych w szkole, zarówno przez samych nauczycieli jak i uczniów. Tytuł badania brzmiał: „Bezpieczeństwo w szkole”. Głównym celem badania było zdobycie informacji niezbędnych do zbudowania wewnętrznej kultury organizacyjnej placówki opartej na zasadach poszanowania jednostki, wartościach uniwersalnych gwarantujących pełne poczucie bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego uczestników procesu kształcenia, systemy wartości są jednoznacznie określone, respektowane i są normą powszechnego postępowania, zaś mechanizm karania i nagradzania uruchamiany jest w wyjątkowych przypadkach odstępstw od utrwalonych norm.
  • W roku szkolnym 2017/2018 przeprowadzono również badanie dotyczące „Oceny zachowania”. Badanie miało na celu wskazać na jakie zachowania należy zwrócić uwagę a co zdaniem badanych jest na odpowiednim poziomie. Badani raczej przychylnie wypowiadali się co do atmosfery w szkole, interwencji, natomiast zdecydowana większość jako główny problem postawiła hałas na przerwach. W przyszłym roku szkolnym zostaną przedsięwzięte kroki, aby hałas zminimalizować.
  • W roku szkolnym 2017/2018 przeprowadzono badanie uczniów dotyczące samooceny. Badanie wskazało, że zdecydowana większość badanych ma wysoką samoocenę i akceptuje siebie. Jednakże badanie to miało również na celu wskazać jak dużą liczbę uczniów stanowią ci, którzy czują się osamotnieni, niedowartościowani –z analizy danych wynika, że jest to grupa 26%. Należy w przyszłym roku szkolnym podjąć takie działania, które będą wspierać takie osoby.
  • Przeprowadzono również badanie „Szkoła promująca zdrowie”, dotyczące zgłoszenia szkoły do sieci szkół i programu Szkoły Promującej Zdrowie. Badanie miało poinformować, jak badani dbają o swoje zdrowie, jak spędzają wolny czas, czy spożywają odpowiednie posiłki, czy dbają o higienę. Badanie wszyło przeciętnie, ankietowani w dużej mierze nie dbają o swoje zdrowie, wolny czas dość często spędzają przed komputerem. Po wejściu do programu szkoła będzie zobowiązana przestrzegać i wprowadzić w życie założenia programu.

Zgromadzony materiał pozwolił na stworzenie zgodnego z celami kształcenia ogólnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.

Podstawowe założenia naszego programu wychowawczo-profilaktycznego to:

  • wspomaganie rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej,
  • przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej (szkole, klasie),
  • rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
  • przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
  • przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
  • troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców.
  • zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
  • promowanie zdrowego stylu życia,
  • kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
  • rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, e-papierosów, alkoholu i narkotyków),
  • eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
  • niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
  • uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem

Podstawowe zasady realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego obejmują:

  • powszechną znajomość założeń programu - przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
  • zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
  • respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły,
  • współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
  • współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
  • inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).

Przeciwdziałanie używaniu substancji psychoaktywnych przez uczniów

Realizując działania opisane w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. „w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii” (Dz. U. z 2015 r., poz. 1249) oraz uwzględniając zalecenia zawarte w § 2 ust.1 i 2 rozporządzenia zmieniającego z dnia 23 stycznia 2018 r. (Dz. U.  z 2018r., poz. 214) w naszej placówce zdiagnozowano czynniki ryzyka i czynniki chroniące oraz określono listę działań, mających na celu zapobieganie problemowi narkomanii.

Problematyka badawcza badania ewaluacyjnego koncentrowała się wokół obszarów związanych z: samopoczuciem dzieci/młodzieży w środowisku szkolnym, klasowym, relacjami z rówieśnikami, rodzicami, nauczycielami, zainteresowaniami, obowiązującymi zasadami. Ponadto w klasach starszych zostały zadane pytania o substancje psychoaktywne (narkotyki, dopalacze, e-papierosy) – głównie o wiedzę o nich, a także ich dostępność. Odbyło się szereg warsztatów i spotkań ze specjalistami z tego zakresu. W ramach Dni Profilaktyki odbyły się warsztaty z psychoterapeutą uzależnień, z funkcjonariuszem policji, przedstawicielami różnych profesji, którzy zachęcali do aktywnego spędzania czasu wolnego. Uczniowie mogli spotkać się także z pracownikami Kieleckiej Stacji Krwiodawstwa oraz z wolontariuszami z Europy. Uczniowie uczestniczyli w programach profilaktycznych „Antymina, Poszukiwanie zaginionej skarbonki, Cukierki, Czuj, mów, ufaj”.

 

Plan działalności

Na bazie przeprowadzonych prac, opracowanych dokumentów oraz wyznaczonych w Rozporządzeniu obszarów, zaplanowane działania zostały podzielone na cztery kategorie, tj. działalność:

  1. wychowawczą,
  2. edukacyjną,
  3. informacyjną,
  4. profilaktyczną.

Zaplanowane działania na najbliższe lata szkolne, a rozpoczęte w bieżącym roku mają na celu, opisane w Rozporządzeniu, skuteczne przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychoaktywnych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów i wychowanków naszej placówki, w szczególności charakteryzujących się nieprzestrzeganiem przyjętych dla danego wieku zwyczajowych norm i wymagań, niosących ryzyko negatywnych konsekwencji dla zdrowia fizycznego i psychicznego oraz jego otoczenia społecznego.

Realizacja powyższych działań przebiegała w ścisłej współpracy:

  1. Z rodzicami:
  • zebrania klasowe rodziców,
  • rozmowy indywidualne w sprawach uczniów,
  • spotkania grupowe dotyczące zagrożeń,
  • szkolenia,
  • angażowanie w organizację imprez szkolnych,
  • mobilizowanie uczniów do aktywności,
  • „drzwi otwarte”.
  1. Z instytucjami wspierającymi rozwój i wychowanie jak:
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna,
  • Policja z Daleszyc
  • Komenda Miejska Policji w Kielcach
  • Ośrodek Zdrowia (lekarze rodzinni),
  • Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej i Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
  • Stowarzyszenie Nadzieja Rodzinie
  • Sąd Rodzinny,
  • Świętokrzyskie Centrum Profilaktyki i Edukacji

3. Podnoszenie kwalifikacji

Pod koniec roku szkolnego 2017/18 została przeprowadzona ewaluacja programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja objęła uczniów, nauczycieli i rodziców.

Ewaluacja została przeprowadzona poprzez:

  • obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian
  • analizę dokumentacji
  • przeprowadzanie ankiet wśród uczniów, rodziców i nauczycieli
  • rozmowy z rodzicami i uczniami
  • wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli

I. Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:

  1. współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta;
  2. kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych;
  3. współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych;
  4. wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną;
  5. kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów,
  6. doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami
  7. wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów;
  8. kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym;
  9. przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej;
  10. wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.

Analizując zebrane wyniki, okazuje się, że ankietowani oczekują: stałego kontaktu z rodzicami, stanowczości i konsekwencji ze strony nauczycieli, rozwiązywania problemów wspólnie z rodzicami, żeby rodzice nie dowiadywali się o problemach dziecka jako ostatni, więcej działań w zakresie kształtowania postaw tolerancji, szkolenia dla rodziców i nauczycieli np. pierwsza pomoc, choroby przewlekłe, nagradzanie dzieci, integracja. Ankietowani w większości nie zostali zapoznani z dokumentacją szkolną (programem wychowawczo-profilaktycznym, zagadnienia poruszane na zajęciach z wychowawcą, prawa i obowiązki ucznia, statut szkoły) - 80% ankietowanych, badani zwracają uwagę na to, że brak jest prelekcji na temat radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi – 38,5%. Z analizy danych wynika, że należy zwrócić uwagę na edukację prozdrowotną np. śniadanie – zawsze je śniadanie w szkole 47,8%, 39,1% czasami, a 13% nigdy. Problemem jest również brak chęci uczniów do udziału w zajęciach sportowych, pozalekcyjnych, pomocy psychologiczno-pedagogicznej – 61,5% badanych. Natomiast dobrze została ocenione kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym oraz wszystkie zadania z działalności, ponieważ szkoła organizuje rożnego typu wydarzenia, które mają na celu kształtowanie pozytywnych postaw obywatelskich i społecznych.

II. Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:

  1. poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach;
  2. rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów;
  3. kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji;
  4. kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu;
  5. prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej;
  6. doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.

Z analizy danych wynika, że podejmowanie szkolnej interwencji profilaktycznej uzyskało dobre wyniki jednakże należy zwiększyć ilość warsztatów ze specjalistami dla rodziców, nauczycieli i uczniów dotyczących problemów wychowawczych, uzależnień, tolerancji. Świadomość ankietowanych dotycząca uzależnień – 69,2%. Należy zwrócić baczniejszą uwagę na bezpieczeństwo i brak nałogów na dyskotekach, ponieważ 49% twierdzi, ze dyskoteki nie zawsze są wolne od nałogów. Na pomoc w rozwiązywaniu problemów ze strony pracowników szkoły może liczyć 46,2% ankietowanych (53,8% twierdzi, że nie może liczyć na pomoc),

III. Działalność informacyjna w szkole polega na:

  1. dostarczeniu aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych;
  2. udostępnieniu informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych;
  3. przekazaniu informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii;
  4. informowaniu uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.

Działalność informatyczna zgodnie z wynikami badania i dokumentacją uzyskała bardzo dobry wynik, prawie 90% badanych uważa, że szkoła informuje o zagrożeniach, że prowadzone są spotkania ze specjalistami. Najsłabiej w tej grupie wyszło informowanie rodziców o obowiązujących procedurach, stały kontakt z rodzicami – 53,8% (negatywne odpowiedzi).

IV. Działalność profilaktyczna obejmuje:

  1. realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych, rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji, o którym mowa w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii,
  2. przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspokajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej;
  3. kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych;
  4. doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych;
  5. Z analizy danych wynika, że dość dobrze oceniona zostało przeciwdziałanie agresji, zapewnienie bezpieczeństwa i dobrych warunków w szkole – 69,2%, promowanie osiągnięć uczniów, rozwijanie zainteresowań, integracja działań profilaktyczno - wychowawczych, kształtowanie postaw patriotycznych – 43%, kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających – 76,9%. Realizacja programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych - 67% badanych (odp. pozytywne).

Natomiast bardzo słabo „wyszło” zapobieganie agresji słownej i wulgaryzmom w wypowiedziach uczniów, które słychać w ich rozmowach między sobą np. na przerwach – 65% oraz brak konsekwentnego egzekwowania ustalonych w szkole norm i zasad zachowania przez nauczycieli, rodziców i uczniów – 78%. Mimo oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspokajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej zdaniem badanych i po analizie dokumentacji wynika, że uczniowie bardzo niechętnie korzystają z tej oferty – 61,5% (odp. negatywne).

WNIOSKI:

  1. Rozbudzanie pasji, motywacji do nauki np. poprzez ciekawe metody i narzędzia pracy
  2. Przeciwdziałanie agresji słownej, fizycznej psychicznej
  3. Budowanie systemu wartości u dzieci
  4. Zwracanie uwagi na kulturę osobistą, w tym na kulturę języka (wulgaryzmy)
  5. Integracja, np. wycieczki wielodniowe, nocne projekcje filmów, dni tematyczne
  6. Konsekwentne egzekwowania ustalonych w szkole norm i zasad zachowania, w tym używania telefonów komórkowych
  7. Zwracanie baczniejszej uwagi na samotność w tłumie
  8. Więcej działań w zakresie kształtowania postaw tolerancji
  9. Szkolenia dla rodziców i nauczycieli np. pierwsza pomoc, choroby przewlekłe
  10. Rozwiązywanie problemów wspólnie z rodzicami, stały i bieżący kontakt
  11. Oferta dla dzieci uzdolnionych
  12. Zawracanie uwagi na wygląd niezgodny z wytycznymi w Statucie szkoły

Back to top